Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 2668 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Eindejaarsregeling 2023

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden.

  • Wet herziening wettelijke grondslagen kerndoelen

    Het is belangrijk dat leerlingen worden voorbereid op hun toekomst. Wat moeten leerlingen van nu weten en kunnen? In de wet staat waar alle scholen aandacht aan moeten geven, zoals taal en rekenen. Die wet moet bij de tijd blijven. Daarom wordt de wet nu aangepast en aangevuld met digitale vaardigheden en burgerschap. Op 7 juli heeft het kabinet besloten om te starten met de internetconsultatie van dit wetsvoorstel, zodat iedereen hierop kan reageren.

  • Wet internationalisering in balans

    Het doel van het wetsvoorstel internationalisering in balans is het zorgen voor een balans tussen voordelen en nadelen van internationalisering in het hoger onderwijs. De wet geeft onderwijsinstellingen en de minister instrumenten gericht op de opleidingstaal, de taalvaardigheid van studenten, het toelaten van een maximum aantal studenten bij een opleiding (numerus fixus) en het nemen van regie. Op die manier kunnen zij beter sturen.

  • Wijziging van het RVV 1990 ivm uitbreiding nul-emissiezones naar taxi's en nieuw verkeersbord milieuzone en nul-emissiezone

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Dit geeft gemeenten de mogelijkheid om zero-emissiezone (in de wettekst nul-emissiezone genoemd) voor taxi’s in te voeren. Het besluit regelt ook de noodzakelijke wijzigingen aan de verkeersborden van milieu- en zero-emissiezones. Tevens om dit in de toekomst eventueel voor andere voertuigcategorieën mogelijk te maken.

  • Wijziging Algemene wet bestuursrecht ter invoering beroep bij Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State tegen besluiten m.b.t luchthavens Schiphol, Lelystad en Rotterdam en Eindhoven

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt wijzigingen voor in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Wet luchtvaart. De wijzigingen maken beroep mogelijk bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegen luchthavenindeling- en luchthavenverkeerbesluiten voor Schiphol en tegen luchthavenbesluiten voor de luchthavens Lelystad, Rotterdam en Eindhoven. Op dit moment is die rechtsbescherming bij de civiele rechter ondergebracht.  Ook wordt de uitgebreide voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb van toepassing verklaard op de luchthavenindeling- en verkeerbesluiten en bepaalde luchthavenbesluiten.

  • Wet van school naar duurzaam werk

    Het doel van deze wet is zorgen voor meer gelijke kansen. Jongeren die het nodig hebben krijgen hulp in de stap van school naar werk. Ook zorgen we dat jongeren hulp krijgen als ze hun baan verliezen.

  • Wet implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering

    Het wetsvoorstel implementeert de Europese richtlijn duurzaamheidsrapportering (2022/2464). Deze richtlijn verplicht bepaalde ondernemingen om verslag te doen over duurzaamheidskwesties. Het wetsvoorstel gaat over de eisen voor accountants en accountantsorganisaties indien zij deze informatie controleren. Ook worden transparantieverplichtingen voor beursondernemingen uitgebreid.  

  • Jaarverplichting groen gas

    Onder dit wetsvoorstel krijgen energieleveranciers een administratieve verplichting om jaarlijks een bepaalde hoeveelheid groen gas aan de gebouwde omgeving te leveren. Dit is een administratieve verplichting, omdat er niet fysiek gemeten kan worden hoeveel groen gas aan de gebouwde omgeving is geleverd. Om administratief aan te tonen dat een energieleverancier aan de verplichting voldoet, wordt er gebruik gemaakt van de bestaande Garanties van Oorsprong (GvO’s) en worden er nieuwe verhandelbare eenheden ingezet, namelijk de groengaseenheid (GGE). De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), die de voorgestelde uitvoerende- en toezichthoudende instantie is, bepaalt jaarlijks hoeveel GGE’s een energieleverancier op zijn rekening moet hebben om aan de verplichting te voldoen.

  • Regeling Specifieke Uitkering versnelling natuurinclusief isoleren

    Deze consultatie heeft als doel om input op te halen voor de ''Ministeriële Regeling Specifieke Uitkering versnelling natuurinclusief isoleren''. Via deze regeling kunnen gemeenten en provincies tegemoet worden gekomen in de kosten die zij maken bij de totstandkoming, uitvoering en monitoring van een soortenmanagement plan (SMP) en bij het toezicht hierop. 

  • Wet handhaving sociale zekerheid

    Met het voorstel wordt het handhavingsregime in de sociale zekerheid geüniformeerd. Vertrouwen is hierbij het uitgangspunt. Dat betekent dat bij het constateren van een overtreding wordt uitgegaan van een foutje en niet van fraude. Op een overtreding moet vervolgens passend gereageerd kunnen worden.