Besluit voorschriften keuzedelen

Reactie

Naam Albeda/Zadkine Techniek (L.T. Stok)
Plaats Rotterdam
Datum 15 mei 2015

Vraag1

In het wijzigingsbesluit EKB WEB is opgenomen dat bij de examinering van keuzedelen dezelfde waarderingswijze geldt als voor de specifieke examenonderdelen (c.q. kerntaken).

Wat vindt u hiervan?
Dit is akkoord. Het is belangrijk dat onderwijsinstellingen bij de keuzedelen (net als bij de specifieke examenonderdelen) een keuze kunnen maken uit een eindwaardering uitgedrukt in hele cijfers (van 1 tot en met 10) of in woorden (uit een reeks van 10).

Vraag2

In het huidige EKB WEB is nu voor de specifieke examenonderdelen de mogelijkheid opgenomen voor een eindwaardering in cijfers (van 1 tot en met 10) bij hantering van een tienpuntsschaal, of in woorden (een reeks van negen aangegeven woorden) bij hantering van een drie- tot en met een negenpuntschaal. Door instellingen is aangegeven dat zij ook graag bij hantering van een tienpuntsschaal de eindwaardering willen kunnen uitdrukken in woorden. Daarom is in het wijzigingsbesluit EKB WEB voor de eindwaardering een extra woord toegevoegd, zijnde ‘bijna voldoende’. Hiermee hebben instellingen de mogelijkheid om bij specifieke examenonderdelen (en straks ook bij keuzedelen) de eindwaardering uit te drukken in een cijfer van 1 tot en met 10 of in een reeks van tien woorden.

Wat vindt u van de toevoeging van het woord ‘bijna voldoende’ en van het feit dat een instelling straks tien in plaats van negen woorden kan gebruiken om een eindwaardering uit te drukken?
Op deze wijze komt het aantal waarderingen op 10 en kunnen waarderingen gemakkelijker worden gekoppeld aan cijfers en kan een gemiddeld cijfer worden berekend. Een gemiddeld cijfer kan van belang zijn voor toelating tot bv het HBO.

Vraag3

In het besluit is opgenomen dat een deelnemer aan de examencommissie kan verzoeken tot het meenemen van het examenresultaat voor een keuzedeel waarin hij in het kader van een eerder door hem gevolgde beroepsopleiding examen heeft afgelegd, maar dat niet met goed gevolg door hem is afgesloten. Dit voorkomt dat de deelnemer zich nogmaals zou moeten inzetten voor hetzelfde keuzedeel, terwijl hij dit al heeft gevolgd en het examen heeft afgelegd en daarmee aan de aanvullende diplomavoorwaarde heeft voldaan.

Wat vindt u hiervan?
(NB Als het keuzedeel eerder wel met goed gevolg is afgesloten, kan vrijstelling worden gevraagd.)
Om de doorstroom van studenten zo goed mogelijk te faciliteren is het van belang dat een student een verzoek tot het meenemen van het examenresultaat voor een keuzedeel kan indienen voor een ‘voltooid’ (maar niet behaald) keuzedeel. De omvang van de keuzedeelverplichting in combinatie met de koppeltabel compliceert de in – en doorstroom van studenten. Vrijstellingen kunnen deze complexiteit verminderen. Hiervoor moet dus ruimte zijn.
Voorbeeld: een keuzedeel dat gekoppeld is aan niveau 2 en 3, biedt geen vrijstelling bij doorstroom naar een niveau vier opleiding. Bij doorstroom naar een vierjarige niveau vier opleiding moet een student dan in één of twee jaar nog zijn volledige keuzedeelverplichting van 960 SBU voltooien. Dit drukt te zwaar op het studieprogramma t.b.v. de kwalificatie.

Vraag4

De Wet educatie en beroepsonderwijs bepaalt in artikel 7.2.3 dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald dat aan onderdelen van een kwalificatie of kwalificaties een certificaat is verbonden. Door het ministerie van Economische Zaken is dit al gedaan voor het groene beroepsonderwijs, door middel van het Besluit certificaten groen beroepsonderwijs en de Regeling certificaten groen beroepsonderwijs. Het wetsvoorstel Herziening kwalificatiestructuur mbo maakt het mogelijk dat er ook certificaten aan keuzedelen worden verbonden. In de brief Toekomstgericht mbo is aangekondigd dat ook voor het overige (zijnde niet-groene) deel van het beroepsonderwijs onderdelen van kwalificaties en keuzedelen worden aangewezen waarvoor certificaten uitgereikt kunnen worden. Dit besluit biedt de grondslag voor een ministeriële regeling waarbij onderdelen van kwalificaties en keuzedelen worden aangewezen waarvoor een mbo-instelling een certificaat mag uitreiken aan de deelnemer.
Met een certificaat kan een deelnemer, in het geval hij niet het diploma heeft behaald, aantonen dat hij wel een bepaald onderdeel van een kwalificatie of een keuzedeel heeft behaald. Dit kan op de arbeidsmarkt of bij een vervolgopleiding nut hebben, bijvoorbeeld voor vrijstellingen, of om bepaalde beroepshandelingen uit te mogen oefenen.

Wat vindt u hiervan?
(U hoeft hier geen concrete ideeën te geven van onderdelen van kwalificaties en keuzedelen waaraan u graag wilt zien dat een certificaat wordt verbonden. Hierover wordt de SBB om een advies gevraagd.)
Eens. Met certificaten wordt het civiel effect van keuzedelen (en andere onderdelen van een kwalificatie) verhoogd. Een certificaat heeft een eigenstandige waarde die voor de student op de arbeidsmarkt van nut kan zijn of bij een vervolgopleiding. Ongediplomeerde uitstromers kunnen aan werkgevers (of andere instanties) een door de overheid erkend bewijs tonen. Certificaten zijn ook aantrekkelijk ihkv om- en bijscholing. Daarnaast bevorderen certificaten ws de motivatie van studenten om keuzedelen met een goed examenresultaat af te sluiten.

Vraag5

Heeft u nog overige opmerkingen bij het ontwerp-wijzigingsbesluit?
Wij zetten onze vraagtekens bij de uitvoerbaarheid van keuzedelen in de bbl-opleidingen. Kan eventuele bpv in het keuzedeel uitgevoerd worden bij hetzelfde leerbedrijf als de kwalificatie? Zo niet, is er tijd en ruimte om het bij een ander leerbedrijf te doen? In hoeverre zijn er voldoende erkende leerbedrijven om keuzedelen in de bpv uit te voeren?
In alinea 2.5 van de nota staat dat er geen rijksbijdrage wordt verstrekt voor deelnemers aan een opleiding in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) voor wie er op 31 december van het tweede kalenderjaar voorafgaand aan het bekostigingsjaar een bpv-overeenkomst is voor alleen één of meer keuzedelen. Deze regeling zet de ruimte voor het aanbieden van keuzedelen in de bpv bij de bbl-opleiding onder druk. Dit is zeer ongewenst vooral omdat bij de bbl de bpv de meest voor de hand liggende plaats is om keuzedelen te programmeren.