Besluit voorschriften keuzedelen

Reactie

Naam Landstede (R Geertsma)
Plaats Zwolle
Datum 15 mei 2015

Vraag1

In het wijzigingsbesluit EKB WEB is opgenomen dat bij de examinering van keuzedelen dezelfde waarderingswijze geldt als voor de specifieke examenonderdelen (c.q. kerntaken).

Wat vindt u hiervan?
Mee eens

Vraag2

In het huidige EKB WEB is nu voor de specifieke examenonderdelen de mogelijkheid opgenomen voor een eindwaardering in cijfers (van 1 tot en met 10) bij hantering van een tienpuntsschaal, of in woorden (een reeks van negen aangegeven woorden) bij hantering van een drie- tot en met een negenpuntschaal. Door instellingen is aangegeven dat zij ook graag bij hantering van een tienpuntsschaal de eindwaardering willen kunnen uitdrukken in woorden. Daarom is in het wijzigingsbesluit EKB WEB voor de eindwaardering een extra woord toegevoegd, zijnde ‘bijna voldoende’. Hiermee hebben instellingen de mogelijkheid om bij specifieke examenonderdelen (en straks ook bij keuzedelen) de eindwaardering uit te drukken in een cijfer van 1 tot en met 10 of in een reeks van tien woorden.

Wat vindt u van de toevoeging van het woord ‘bijna voldoende’ en van het feit dat een instelling straks tien in plaats van negen woorden kan gebruiken om een eindwaardering uit te drukken?
Dat lijkt ons logisch dat het tiende woord er bij komt.

Vraag3

In het besluit is opgenomen dat een deelnemer aan de examencommissie kan verzoeken tot het meenemen van het examenresultaat voor een keuzedeel waarin hij in het kader van een eerder door hem gevolgde beroepsopleiding examen heeft afgelegd, maar dat niet met goed gevolg door hem is afgesloten. Dit voorkomt dat de deelnemer zich nogmaals zou moeten inzetten voor hetzelfde keuzedeel, terwijl hij dit al heeft gevolgd en het examen heeft afgelegd en daarmee aan de aanvullende diplomavoorwaarde heeft voldaan.

Wat vindt u hiervan?
(NB Als het keuzedeel eerder wel met goed gevolg is afgesloten, kan vrijstelling worden gevraagd.)
Mee eens maar: bij het verlenen van vrijstelling is niet alleen het referentieniveau van belang, maar ook het niveau van de opleiding waarbinnen dit referentieniveau is behaald. Dit betekent dat bij doorstroom niveau 2 naar niveau 3 geen vrijstelling Nederlands en Rekenen 2F kan worden toegekend. Een student die doorstroomt van niveau 2 naar niveau 3 moet dus opnieuw examen doen; dat lijkt onnodig en onrechtvaardig als de student een voldoende heeft behaald.

Vraag4

De Wet educatie en beroepsonderwijs bepaalt in artikel 7.2.3 dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald dat aan onderdelen van een kwalificatie of kwalificaties een certificaat is verbonden. Door het ministerie van Economische Zaken is dit al gedaan voor het groene beroepsonderwijs, door middel van het Besluit certificaten groen beroepsonderwijs en de Regeling certificaten groen beroepsonderwijs. Het wetsvoorstel Herziening kwalificatiestructuur mbo maakt het mogelijk dat er ook certificaten aan keuzedelen worden verbonden. In de brief Toekomstgericht mbo is aangekondigd dat ook voor het overige (zijnde niet-groene) deel van het beroepsonderwijs onderdelen van kwalificaties en keuzedelen worden aangewezen waarvoor certificaten uitgereikt kunnen worden. Dit besluit biedt de grondslag voor een ministeriële regeling waarbij onderdelen van kwalificaties en keuzedelen worden aangewezen waarvoor een mbo-instelling een certificaat mag uitreiken aan de deelnemer.
Met een certificaat kan een deelnemer, in het geval hij niet het diploma heeft behaald, aantonen dat hij wel een bepaald onderdeel van een kwalificatie of een keuzedeel heeft behaald. Dit kan op de arbeidsmarkt of bij een vervolgopleiding nut hebben, bijvoorbeeld voor vrijstellingen, of om bepaalde beroepshandelingen uit te mogen oefenen.

Wat vindt u hiervan?
(U hoeft hier geen concrete ideeën te geven van onderdelen van kwalificaties en keuzedelen waaraan u graag wilt zien dat een certificaat wordt verbonden. Hierover wordt de SBB om een advies gevraagd.)
Dat is zeer gewenst waarbij dan de regel wordt gehanteerd dat certificaten alleen worden uitgereikt bij ongediplomeerd verlaten van de opleiding. Nu komen studenten, bijv. door verhuizing, van een ander ROC met vaak al afgeronde examinering voor kerntaken. Landstede heeft die examens niet afgenomen en kan ze daarom niet erkennen; wij doen niet aan EVC en vrijstellingen voor examinering. Dat is niet uit te leggen aan studenten. Certificaten zouden net als diploma's wel een EVK kunnen opleveren.

Vraag5

Heeft u nog overige opmerkingen bij het ontwerp-wijzigingsbesluit?
De examinering van keuzedelen moet wel voldoen aan alle kwaliteitsstandaarden maar het telt pas mee voor de student als een voldoende is gescoord. Dat is moeilijk uit te leggen en afwijkend van alle andere praktijken binnen examinering. Je kunt gewoon diplomeren zonder de keuzedelen; dat is niet bepaald een signaal naar studenten dat het belangrijk is.
-Keuzedelen worden niet zo als gewoonlijk opgenomen op de resultatenlijst bij het diploma maar moeten in geval van een voldoende worden vermeld op de voorkant van het diploma. Lay-out technisch wordt het moeilijk een knap diploma te maken, stel je voor dat iemand vier of meer keuzedelen heeft gevolgd. De keuzedelen krijgen zo meer nadruk dan de beroepsgerichte en generieke examenonderdelen.
Wat s er mis met een bijlage met daarop 3 belangrijke onderdelen: Beroepsgerichte, generieke en keuzedelen.

Onze conclusie is dat de minister met een goed idee is begonnen, namelijk het terugbrengen van het aantal kd’s en regionale en persoonlijke aspecten een rol te laten spelen in het mbo maar de uitwerking maakt de examinering onnodig complex en verwarrend.

Voorstel van Landstede:
Zij doet aan de minister het voorstel om eerst drie jaar ervaring op te laten doen met de keuzedelen en pas daarna beslissingen te nemen over examinering, het opnemen op het diploma en het wel of niet opnemen in de zakslaagregeling.